barnresan

Babymoon i London med mina bästa tips!

Nu har vi haft vår ljuvliga Londonresa! Kan verkligen rekommendera att åka på en mysig weekend innan bebisen kommer. Det är fortfarande en bra bit till maj då vår bebis beräknas komma ut men det passade bäst just nu och det var ganska skönt att kunna gå mycket och inte ha så stor mage.

Vi blev lite försenade när vi skulle åka då det var ”tekniska problem” med planet – prick det en flygrädd person inte vill höra! De senaste gångerna har det gått ganska bra när jag varit iväg men nu satt jag och skakade första delen av flygturen. Tidigare har jag ibland tagit lite lugnande men nu när jag inte alls fick så blev det nog värre. Satt och försökte tänka att lite skakningar är som gupp i vägen och att det var en vanlig kväll på jobbet för crewet men det hjälpte inte så mycket.
Av lugnande blir jag ganska dåsig, vilket inte heller är så härligt så jag undviker det helst. Sådant som hjälper mig är om när piloten/personalen pratar mycket och förklarar vad som är på gång och om de låter engagerade istället för att man bara hör ett mumlande. Vi kom ju dock både fram och hem!

Vårt hotell låg ganska centralt och vi valde att ta utan frukost. Min erfarenhet är att de inte brukar vara så jättesmarriga så jag hade kollat upp lite goda frulleställen och vi blev inte besvikna! Det enda negativa under hela resan var egentligen att ventilationen lät väldigt högt så vi fixade snabbt öronproppar. Då bodde vi på översta våningen, så vet inte om det hade med det att göra.

Första dagen gick vi en sväng på stan och bebisen fick pyjamaser. Jag provade en klänning men den funkade inte riktigt med magen, däremot hittade jag ett par superfina brogues. Då ingen av oss är några storshoppare la vi inte så mycket tid på det, utan satsade istället på Godiva-chokladdoppade jordgubbar på Selfridge’s och promenerade en hel del; från centrum till Carnaby Street, mot Piccadilly Circus och vidare till Covent Garden.

Där kollade in var vi skulle se musikal senare på kvällen. Min man tog en öl och jag drack en cappe med choklad. Senare åt vi middag mitt emot teatern och efter det var det dags för Lion King! Det var utan tvekan den bästa musikalen jag sett! Så fantastiskt bra och mäktigt med alla djuren, musiken och allt arbete på och med scenen.

I lördags hade vi bara en middag inbokad så efter frulle på Beyond Bread promenerade vi i Hyde Park och Kensington Gardens. I närheten av Kensington Palace badade svanarna och lite andra fåglar och vi vågade oss så här nära. Vi såg inga kändisar eller kungligheter kika fram, å andra sidan tittade vi nog inte så noga heller.

Väl på restaurangen, som låg i det hippa området Clapham, njöt vi massor! Vi drack goda drinkar och åt bland annat en side dish som var majs-crème brûlée toppad med popcorn som var magiskt god och passade perfekt till köttet vi valt. Sedan var det bara pallra sig hemåt, för en viss gravid tröttis orkade inte särskilt sena kvällar.

Näst sista dagen var det afternoon tea på schemat! Verkligen mysigt, gott och en kul upplevelse. Vi gick på museum och bockade av fler engelska klassiker; fish’n’chips följt av en öl + bubbelvatten på en engelsk pub.
Innan vi lämnade London fick min man en english breakfast med bönor, korv, ägg, bacon och bröd och så passade vi på att gå förbi Ladurée och välja ett gäng perfekta macarons – favvobakverk för mig!

Mina Londontips:

☆ Appen Tube Map för att planera tunnelbaneresorna. Rackarns smidigt och snabbt att köpa och ladda ett Oyster Card och välja tunnelbanan! Taxi är dessutom ganska dyrt i London.
Ladurée i Covent Garden.
Covent Garden överlag är ett så mysigt område, ofta med någon street artist som uppträder och det är här många musikaler visas.
☆ Musikaler och shower finns att välja och vraka mellan!
Nature History Museum. Museum i London har gratis inträde och istället är det frivilligt att donera en valfri peng. Nära Nature History Museum ligger också ett par andra museum. Det finns helt enkelt något för alla!
☆ Fish’n’Chips på Golden Union.
☆ Skippa hotellfrukost (då de många gånger består av rostat bröd, marmelad och flingor) och leta upp frullefavoriter. Beyond Bread Bakery var perfekt för frulle/lunch/fika.
☆ Promenera! Strosa i vackra parker och mysiga områden eller besök Portobello Road Market.
☆ Vintertid rekommenderar jag att ha en mysig skridskotur – förr fanns det en skridskobana vid Tower of London. Sommartid skulle jag satsat på picknick i en park.
Afternoon tea. Det serveras på många olika ställen och kostar ungefär 600:- per person men det är värt det då det är en hel upplevelse! Vi fick påfyllning av det vi ville ha mer av och en extra bra grej var att de skickade hem en tjusig kartong med ens rester istället för att det ska kastas.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!